Doručování postavil na datové analýze. DoDo si teď po pěti letech sáhne na miliardu.

Michal Menšík
Vystudoval informační technologie na Vysoké škole ekonomické v Praze. V roce 2009 založil softwarovou společnost Inveo zaměřenou na e-commerce a marketing. Vlastnil také firmu Slevín. V roce 2016 koupil přepravní firmu DoDo. Tu převedl do fondu V-Sharp, který investuje do start-upů.

Michal Menšík, DoDo

Společnost DoDo, která se loni stala druhou nejrychleji rostoucí technologickou firmou střední Evropy, je jedním ze symbolů proměny českého maloobchodu. Od vypuknutí pandemie se značná část prodejů z kamenných obchodů a restaurací přesunula na internet. A to včetně potravin, z nichž převážnou část doručuje v Česku právě DoDo. Firmu před necelými pěti roky koupil jako ztrátový podnik s obratem necelých 300 tisíc korun od investiční skupiny KKCG Karla Komárka podnikatel Michal Menšík. Loni už měl přepravní start‑up obrat půl miliardy korun a skončil v zisku kolem 40 milionů. Přitom jeho největší zbraní nejsou rozvážková auta, ale software a analýza dat.

Obrat na on‑line supermarkety

Původně stálo DoDo na myšlence, že bude lidem zajišťovat takzvané concierge služby spojené s rychlým doručením. Jde v podstatě o asistenci s čímkoliv, co je legální. Kurýři DoDo tak jezdili například odnést zákaznici pavouka z koupelny, doručili popcorn anebo narychlo sehnali antikoncepci.
O takové služby ale nebyl v Česku dostatečný zájem, a tak Menšík svou přepravní firmu proměnil. Nejdřív vozila především zboží z internetových obchodů a jídlo z fastfoodových bister a postupně přidala i dovoz nákupů z e‑shopů specializovaných na potraviny. Právě sázka na poslední zmíněný segment se ukázala jako klíčová. Dnes DoDo doručuje pro Tesco, Košík, Tomato.cz, občas i pro Rohlík a dojednává smlouvy s dalšími třemi kamennými obchodními řetězci, které chtějí spustit e‑shop. K tomu také připravuje další expanzi do zahraničí a letos Menšík opět očekává zdvojnásobení obratu na miliardu korun.
Přitom doručování čerstvých potravin je jedna z nejtěžších logistických disciplín, protože jídlo se musí po celou dobu udržovat v konstantní teplotě a rozvozy přesně plánovat. I proto se do on‑line prodeje velké řetězce v Česku, kromě zmíněného Teska, ještě pořádně nepustily a prodej potravin po internetu na svůj boom musel čekat déle než třeba prodej elektroniky nebo oblečení.
Právě v tom našel Menšík byznysovou příležitost a rozhodl se, že do kurýrního světa pronikne přes pokročilou analýzu dat, strojové učení a vývoj vlastního informačního systému. „Bez našeho systému už si ani neumím představit, jak bychom mohli firmu vzhledem k našemu rychlému rozvoji a expanzi řídit,“ říká Menšík, který hned po studiu informačních technologií na Vysoké škole ekonomické před 12 lety založil softwarovou společnost Inveo. Z ní měl zkušenosti s vývojem informačních systémů i pro velké hráče, jako jsou prodejce nábytku Asko, obchody s elektronikou Datart nebo operátor O2. „Když jsme přebrali DoDo, viděli jsme, že jeho informační systém neodpovídá našim cílům a bude lepší, když si raději hned od začátku vytvoříme vlastní,“ říká dnes Menšík.
Řídicí systém DoDo zahrnuje vše od správy financí, personalistiky nebo flotily aut po plánování rozvozových tras. Právě doručování, na kterém byznys firmy stojí, je stěžejní součástí podnikového systému. Data, která se vyhodnocují a hledají se v nich souvislosti, do systému proudí ze senzorů a telematiky v autech, a z aplikace, již používají kurýři a dispečink jako pomocníka při dodávkách zásilek. „Díky tomu víme i to, jak rychle auta jezdí, jestli řidiči nejezdí příliš agresivně nebo jestli doručují včas,“ popisuje Menšík.
Když firma potřebovala snížit příliš vysoké náklady, z analýzy dat například vyplynulo, že pokud přijme kurýra, který má řidičský průkaz méně než rok, je vysoce pravděpodobné, že nabourá. Nebo že pokud má řidič více než jednu exekuci, je výrazně vyšší riziko, že se pokusí odcizit hotovost vybranou od zákazníků. „Byť je to jasně prokazatelné a můžeme pak takového člověka stíhat, jsou to náklady navíc. A tomu jsme chtěli zamezit,“ dodává šéf doručovatelské firmy s tím, že díky datům se podařilo snížit krádeže i nehody aut na minimum.

Nábor přes internet

Díky rychlému nárůstu počtu zákazníků a rozšíření rozvozů do dalších měst Česka, Slovenska a Maďarska loni DoDo více než zdvojnásobilo počet kurýrů na 1500. To ale přineslo ohromný nápor na personální oddělení, které trávilo obrovské množství času rutinními úkony, jako je podepisování smluv a směrnic či zaškolování nových lidí. Navíc kvůli pandemii a hygienickým opatřením bylo loni velice složité nabírat nové lidi. Menšík se proto rozhodl celý proces přijímání nových pracovníků zdigitalizovat. Nábor od hodnocení uchazečů, jejich výběru až po podpis smlouvy či základní zaškolení tak probíhá přes internet. Nový personalistický modul informačního systému DoDo obsahuje i detailní přehled o každém kurýrovi, o jeho dokladech i pracovních výkonech.

Díky datům víme jak rychle auta jezdí

Dopravce rozšiřuje také doručovací funkce svého informačního systému. Jednou z těch nových jsou takzvaná ekologická časová okna. Software ví, kdy pojedou kurýři okolo dodací adresy zákazníka, který si právě objednává nákup. V těchto časech mu tak internetový systém nabídne nižší cenu za doručení. Pokud si nakupující zvýrazněné levnější časové okno vybere, vyplatí se to nejen jemu, ale také dopravci, který tak ušetří čas i naftu, respektive CNG, na které auta DoDo převážně jezdí.
Zrychlení náboru nových pracovníků i nižší náklady na doručování se nyní budou Menšíkově firmě hodit při rozjezdu doručování dalších typů zboží a expanzi do zahraničí. Po Slovensku a Maďarsku letos DoDo vstoupilo i do Bulharska a na druhou polovinu roku připravuje spuštění rozvozů v Německu a Rakousku, pro něž už nabírá první pracovníky.
DoDo se také snaží vstoupit do byznysu s doručováním hotového jídla. „Teď se restaurace otevřely, jejich majitelé se nadechli a dívají se, co pandemie provedla s jejich byznysem. Zjišťují ale, že on‑line objednávky pořád fungují dobře,“ myslí si Menšík.
×