Doručování postavil na datové analýze. DoDo si teď po pěti letech sáhne na miliardu.

Vystudoval informační technologie na Vysoké škole ekonomické v Praze. V roce 2009 založil softwarovou společnost Inveo zaměřenou na e-commerce a marketing. Vlastnil také firmu Slevín. V roce 2016 koupil přepravní firmu DoDo. Tu převedl do fondu V-Sharp, který investuje do start-upů.
Společnost DoDo, která se
loni stala druhou nejrychleji
rostoucí technologickou firmou
střední Evropy, je jedním
ze symbolů proměny českého maloobchodu.
Od vypuknutí pandemie
se značná část prodejů z kamenných
obchodů a restaurací přesunula na internet.
A to včetně potravin, z nichž
převážnou část doručuje v Česku
právě DoDo. Firmu před necelými
pěti roky koupil jako ztrátový podnik
s obratem necelých 300 tisíc korun
od investiční skupiny KKCG Karla
Komárka podnikatel Michal Menšík.
Loni už měl přepravní start‑up obrat
půl miliardy korun a skončil v zisku
kolem 40 milionů. Přitom jeho největší
zbraní nejsou rozvážková auta, ale
software a analýza dat.
Původně stálo DoDo na myšlence,
že bude lidem zajišťovat takzvané
concierge služby spojené s rychlým
doručením. Jde v podstatě o asistenci
s čímkoliv, co je legální. Kurýři DoDo
tak jezdili například odnést zákaznici
pavouka z koupelny, doručili popcorn
anebo narychlo sehnali antikoncepci.
O takové služby ale nebyl v Česku
dostatečný zájem, a tak Menšík svou
přepravní firmu proměnil.
Nejdřív vozila především zboží
z internetových obchodů a jídlo
z fastfoodových bister a postupně
přidala i dovoz nákupů z e‑shopů
specializovaných na potraviny. Právě
sázka na poslední zmíněný segment
se ukázala jako klíčová. Dnes DoDo
doručuje pro Tesco, Košík, Tomato.cz,
občas i pro Rohlík a dojednává smlouvy
s dalšími třemi kamennými obchodními
řetězci, které chtějí spustit
e‑shop. K tomu také připravuje další
expanzi do zahraničí a letos Menšík
opět očekává zdvojnásobení obratu
na miliardu korun.
Přitom doručování čerstvých
potravin je jedna z nejtěžších
logistických disciplín, protože jídlo
se musí po celou dobu udržovat
v konstantní teplotě a rozvozy přesně
plánovat. I proto se do on‑line prodeje
velké řetězce v Česku, kromě
zmíněného Teska, ještě pořádně
nepustily a prodej potravin po internetu
na svůj boom musel čekat déle
než třeba prodej elektroniky nebo
oblečení.
Právě v tom našel Menšík byznysovou
příležitost a rozhodl se, že do kurýrního
světa pronikne přes pokročilou
analýzu dat, strojové učení a vývoj
vlastního informačního systému. „Bez
našeho systému už si ani neumím
představit, jak bychom mohli firmu
vzhledem k našemu rychlému rozvoji
a expanzi řídit,“ říká Menšík, který
hned po studiu informačních technologií
na Vysoké škole ekonomické před
12 lety založil softwarovou společnost
Inveo. Z ní měl zkušenosti s vývojem
informačních systémů i pro velké
hráče, jako jsou prodejce nábytku Asko,
obchody s elektronikou Datart nebo
operátor O2. „Když jsme přebrali DoDo,
viděli jsme, že jeho informační systém
neodpovídá našim cílům a bude lepší,
když si raději hned od začátku vytvoříme
vlastní,“ říká dnes Menšík.
Řídicí systém DoDo zahrnuje vše
od správy financí, personalistiky nebo
flotily aut po plánování rozvozových
tras. Právě doručování, na kterém
byznys firmy stojí, je stěžejní součástí
podnikového systému. Data, která se
vyhodnocují a hledají se v nich souvislosti,
do systému proudí ze senzorů
a telematiky v autech, a z aplikace,
již používají kurýři a dispečink jako
pomocníka při dodávkách zásilek.
„Díky tomu víme i to, jak rychle
auta jezdí, jestli řidiči nejezdí příliš
agresivně nebo jestli doručují včas,“
popisuje Menšík.
Když firma potřebovala snížit
příliš vysoké náklady, z analýzy dat například vyplynulo, že pokud přijme
kurýra, který má řidičský průkaz
méně než rok, je vysoce pravděpodobné,
že nabourá. Nebo že pokud
má řidič více než jednu exekuci, je
výrazně vyšší riziko, že se pokusí
odcizit hotovost vybranou od zákazníků.
„Byť je to jasně prokazatelné
a můžeme pak takového člověka
stíhat, jsou to náklady navíc. A tomu
jsme chtěli zamezit,“ dodává šéf doručovatelské
firmy s tím, že díky datům
se podařilo snížit krádeže i nehody
aut na minimum.
Díky rychlému nárůstu počtu zákazníků
a rozšíření rozvozů do dalších
měst Česka, Slovenska a Maďarska
loni DoDo více než zdvojnásobilo
počet kurýrů na 1500. To ale přineslo
ohromný nápor na personální
oddělení, které trávilo obrovské
množství času rutinními úkony, jako
je podepisování smluv a směrnic či
zaškolování nových lidí. Navíc kvůli pandemii a hygienickým opatřením
bylo loni velice složité nabírat nové
lidi. Menšík se proto rozhodl celý
proces přijímání nových pracovníků
zdigitalizovat. Nábor od hodnocení
uchazečů, jejich výběru až po podpis
smlouvy či základní zaškolení tak
probíhá přes internet. Nový personalistický
modul informačního systému
DoDo obsahuje i detailní přehled
o každém kurýrovi, o jeho dokladech
i pracovních výkonech.
Dopravce rozšiřuje také doručovací
funkce svého informačního systému.
Jednou z těch nových jsou takzvaná
ekologická časová okna. Software
ví, kdy pojedou kurýři okolo dodací
adresy zákazníka, který si právě objednává nákup. V těchto časech mu
tak internetový systém nabídne nižší
cenu za doručení. Pokud si nakupující
zvýrazněné levnější časové okno
vybere, vyplatí se to nejen jemu, ale
také dopravci, který tak ušetří čas
i naftu, respektive CNG, na které auta
DoDo převážně jezdí.
Zrychlení náboru nových pracovníků
i nižší náklady na doručování se
nyní budou Menšíkově firmě hodit
při rozjezdu doručování dalších
typů zboží a expanzi do zahraničí.
Po Slovensku a Maďarsku letos DoDo
vstoupilo i do Bulharska a na druhou
polovinu roku připravuje spuštění
rozvozů v Německu a Rakousku, pro
něž už nabírá první pracovníky.
DoDo se také snaží vstoupit
do byznysu s doručováním hotového
jídla. „Teď se restaurace otevřely,
jejich majitelé se nadechli a dívají
se, co pandemie provedla s jejich
byznysem. Zjišťují ale, že on‑line
objednávky pořád fungují dobře,“
myslí si Menšík.