Z on‑line taxislužby Liftago se stává dopravce „všeho“.Vozí i balíky, jídlo či náhradní díly.

Ondřej Krátký
Chceme být komplexní přepravní platforma, přes kterou se bude vozit všechno a všechno bude možné objednat na jednom místě,“ plánuje šéf Liftaga Ondřej Krátký

Ondřej Krátký, Liftago

Kvůli nástupu koronavirové pandemie se loni na jaře v Česku zabrzdila nejen hromadná doprava, ale o práci přišly i taxíky. Místo plánovaného růstu o polovinu tak internetové platformě Liftago, která propojuje kolem 2000 taxikářů s jejich zákazníky, na několik měsíců poklesla přeprava osob až o 70 procent. V tu chvíli se ukázala změna, kterou firma rozběhla před třemi lety, jako krok správným směrem. Vedení Liftaga tehdy přebíral jeden ze zakladatelů, Ondřej Krátký, který si prosadil, že se firma začne zabývat vedle přepravy osob i doručováním zásilek, zejména z e‑shopů. Ty začaly loni ve velkém nahrazovat zavřené kamenné obchody
Liftago tak minulý rok rozjelo spolupráci s řadou on‑line obchodů, internetových firem a restaurací jako Alza, Shoptet nebo Ambiente. Například pro největší český on‑line obchod nyní řidiči napojení na aplikaci Liftaga rozváží desítky tisíc zásilek měsíčně. „Během uplynulého roku jsme si postavili celkem silnou druhou nohu podnikání. Jinak bychom teď byli v hibernačním stadiu a mohli bychom jen čekat, až se pandemie převalí,“ myslí si Krátký. Ten se nyní zaměřuje hlavně na to, aby Liftago zvládlo ve své aplikaci smysluplně propojit všechny služby, které nabízí, tedy přepravu lidí, zásilek z e‑shopů, jídel z restaurací nebo doručení náhradních dílů technikům.

Ostrá taxi konkurence

Ondřej Krátký šel po studiu meziná‑ rodního obchodu pracovat do potravi‑ nářského gigantu Kraft Foods, později přejmenovaného na Mondeléz. Tady se zabýval marketingem a řízením inovačních projektů.
V roce 2012 se seznámil s Martinem Hausenblasem a Jurajem Atlasem, kteří tehdy rozjížděli Liftago. Investor Hausenblas měl za sebou založení předního evropského dodavatele reklamního textilu Adler Czech, dnes Malfini. Atlas měl zase manažerské zkušenosti z mezinárod‑ ních technologických korporací jako Capgemini nebo Ness Technologies.
Do nového projektu, který měl za cíl vytvořit digitální platformu na propojování taxikářů a zákazníků, pozvali i mladíka Krátkého. Ten měl na starosti hlavně marketing, obchod a zákaznický servis Liftaga a v roce 2017 převzal od Atlase vedení celého start‑upu.
Digitální taxislužba sice meziročně rostla o desítky procent, její tvůrci ale měli ambicióznější plány. Ty však brzdily další podobné aplikace pro ob‑ jednávání taxíků jako americký Uber nebo estonský Bolt. Pro ně dlouhá léta jezdili především řidiči bez licence, a mohly tak nabízet nižší ceny přeprav. Podle Krátkého zahraniční taxi platformy během let, kdy balancovaly na hraně zákona, dosáhly vysokého tržního podílu, a bylo tak složitější jim konkurovat, natož expandovat do zahraničí.
Liftago, které přijímá jen taxikáře s licencí, se proto zaměřilo na zlep‑ šování a rozvoj služeb a Krátký začal po svém příchodu do čela firmy pracovat na zmíněné „druhé noze“ – přepravě zásilek. Že se mu podařilo novinku prosadit, přičítá hlavně složení akcionářů firmy. „Neumím si představit, kdyby byl ve struktuře firmy nějaký profesionální fond, jak bych je v roce 2017 přemluvil k takové sázce na logistiku,“ zmiňuje Krátký.
V Liftagu má dnes největší podíl technologická společnost zaměřená na sportovní informace Livesport podnikatele Martina Hájka a jeden ze zakladatelů start‑upu Martin Hausenblas. Menšími akcionáři Liftaga pak jsou další spoluzakladatelé Atlas a Krátký a také Martin Vohánka, ma‑ jitel dodavatele služeb pro kamionové dopravce W.A.G. payment solutions.

Přepravy v aukci

Liftago přidalo do své aplikace pro objednávání taxíků rychlé kurýrní služby přibližně před dvěma lety, ale naplno tento byznys rozjelo až loni po rozšíření nákazy koronavirem. A vysoké investice do vývoje, kvůli kterým až na výjimky firma nedosa‑ hovala zisku, se nyní začaly vyplácet.
Na rozdíl třeba od Uberu, který přiděluje řidičům zakázky, je systém Liftaga postavený na aukci. Taxikáři nabízejí přes aplikaci cenu a zákazníci si podle toho vybírají vůz. U doručení zásilek vybírá z kurýrů počítač. Řidiči přitom vidí v aplikaci přednastavené cenové rozpětí, aby se mohli rychle zorientovat a jednoduše se aukce zúčastnit. Cena je v tako‑ vém rozmezí, aby se řidiči vyplatilo pro osobu nebo zásilku dojet. Pokud je od bodu přistavení daleko, může nabídnout i vyšší cenu, která mu vykompenzuje vyšší náklady.
Podle Krátkého někteří taxikáři stále vozí jen lidi, firma se ale snaží, aby bylo co nejvíce řidičů univerzál‑ ních a brali si i doručení balíků nebo jídel z restaurací. „Řidič se standardním vozem zvyšuje svoje příjmy, pokud přepravu lidí doplňuje o přepravu věcí,“ tvrdí šéf start‑upu. A argumentuje tím, že špička v přepravě osob je v jiný čas než doručování jídla nebo balíků.
Podle analýzy, kterou před dvěma lety na základě dat poskytnutých Liftagem a Alzou zpracoval praž‑ ský Institut plánování a rozvoje, se zásilky nejvíc vozí ráno, taxíky jsou zase nejvytíženější pozdě večer. Během dne pak jsou oba typy přeprav na průměrné úrovni. Ze studie tedy vyplynulo, že propojení převozu osob a zásilek může přispět k lepší‑ mu vytížení profesionálních řidičů a tím i ke snížení narůstajících počtů aut ve městech.
Aby řidiči během dne plynule přecházeli mezi různými typy přeprav, snaží se jim vývojáři v aplikaci co nejjednodušeji zobrazit pravidla, která mají dopravci dodržovat. Například u přepravy osob, jak dlouho mají čekat na zákazníka nebo jak při doručování zásilky ověřit, že ji předávají správné osobě.
Aplikace navíc zahrnuje i navigaci nebo plánování tras či nástroje pro jednoduché anonymní spojení se zákazníkem. V zákaznické verzi aplikace zase lze kombinovat objednání taxi s posíláním nebo svozem zásilek či se sledováním doručení zásilek z e‑shopů. Jak vysvětluje Krátký, zavést všechny tyto detaily do jedné platformy tak, aby byly pochopitelné, vyžaduje vysoké investice.

Zapojit další flotily

Hlavní část systému už je hotová, jeho vývoj ale zdaleka nekončí. Platformu Liftaga dnes vedle jednotlivých řidičů využívají i dopravci s menšími flotilami aut, kteří tak nemusí hledat vlastní zakázky. Vývojáři start‑upu už ale pracují i na zapojení větších distribučních firem, které mají vlastní doručovací auta. Jezdí jen část dne a zbytek času se budou moct zapojit do rozvozu dalších zásilek přes Liftago. „Chceme být komplexní přepravní platforma a síť, přes kterou se bude vozit všechno a všechno bude možné objednat na jednom místě,“ plánuje Krátký.
×