Z on‑line taxislužby Liftago se stává dopravce „všeho“.Vozí i balíky, jídlo či náhradní díly.

Chceme být komplexní přepravní platforma, přes kterou se bude vozit všechno a všechno
bude možné objednat na jednom místě,“ plánuje šéf Liftaga Ondřej Krátký
Kvůli nástupu koronavirové pandemie se loni na jaře v Česku
zabrzdila nejen hromadná doprava, ale o práci přišly i taxíky.
Místo plánovaného růstu o polovinu
tak internetové platformě Liftago,
která propojuje kolem 2000 taxikářů
s jejich zákazníky, na několik měsíců
poklesla přeprava osob až o 70 procent. V tu chvíli se ukázala změna,
kterou firma rozběhla před třemi
lety, jako krok správným směrem.
Vedení Liftaga tehdy přebíral jeden
ze zakladatelů, Ondřej Krátký, který
si prosadil, že se firma začne zabývat
vedle přepravy osob i doručováním
zásilek, zejména z e‑shopů. Ty začaly
loni ve velkém nahrazovat zavřené
kamenné obchody
Liftago tak minulý rok rozjelo
spolupráci s řadou on‑line obchodů,
internetových firem a restaurací jako
Alza, Shoptet nebo Ambiente. Například pro největší český on‑line obchod
nyní řidiči napojení na aplikaci Liftaga
rozváží desítky tisíc zásilek měsíčně.
„Během uplynulého roku jsme si
postavili celkem silnou druhou nohu
podnikání. Jinak bychom teď byli
v hibernačním stadiu a mohli bychom
jen čekat, až se pandemie převalí,“
myslí si Krátký. Ten se nyní zaměřuje hlavně na to, aby Liftago zvládlo
ve své aplikaci smysluplně propojit
všechny služby, které nabízí, tedy
přepravu lidí, zásilek z e‑shopů, jídel
z restaurací nebo doručení náhradních dílů technikům.
Ondřej Krátký šel po studiu meziná‑
rodního obchodu pracovat do potravi‑
nářského gigantu Kraft Foods, později
přejmenovaného na Mondeléz. Tady
se zabýval marketingem a řízením
inovačních projektů.
V roce 2012 se seznámil s Martinem Hausenblasem a Jurajem
Atlasem, kteří tehdy rozjížděli Liftago.
Investor Hausenblas měl za sebou
založení předního evropského
dodavatele reklamního textilu Adler
Czech, dnes Malfini. Atlas měl zase
manažerské zkušenosti z mezinárod‑
ních technologických korporací jako
Capgemini nebo Ness Technologies.
Do nového projektu, který měl
za cíl vytvořit digitální platformu
na propojování taxikářů a zákazníků, pozvali i mladíka Krátkého. Ten
měl na starosti hlavně marketing,
obchod a zákaznický servis Liftaga a v roce 2017 převzal od Atlase vedení
celého start‑upu.
Digitální taxislužba sice meziročně
rostla o desítky procent, její tvůrci
ale měli ambicióznější plány. Ty však
brzdily další podobné aplikace pro ob‑
jednávání taxíků jako americký Uber
nebo estonský Bolt. Pro ně dlouhá léta
jezdili především řidiči bez licence,
a mohly tak nabízet nižší ceny přeprav. Podle Krátkého zahraniční taxi
platformy během let, kdy balancovaly
na hraně zákona, dosáhly vysokého
tržního podílu, a bylo tak složitější
jim konkurovat, natož expandovat
do zahraničí.
Liftago, které přijímá jen taxikáře
s licencí, se proto zaměřilo na zlep‑
šování a rozvoj služeb a Krátký začal
po svém příchodu do čela firmy
pracovat na zmíněné „druhé noze“ –
přepravě zásilek. Že se mu podařilo
novinku prosadit, přičítá hlavně
složení akcionářů firmy. „Neumím
si představit, kdyby byl ve struktuře
firmy nějaký profesionální fond, jak
bych je v roce 2017 přemluvil k takové
sázce na logistiku,“ zmiňuje Krátký.
V Liftagu má dnes největší podíl
technologická společnost zaměřená
na sportovní informace Livesport
podnikatele Martina Hájka a jeden
ze zakladatelů start‑upu Martin Hausenblas. Menšími akcionáři Liftaga
pak jsou další spoluzakladatelé Atlas
a Krátký a také Martin Vohánka, ma‑
jitel dodavatele služeb pro kamionové
dopravce W.A.G. payment solutions.
Liftago přidalo do své aplikace pro
objednávání taxíků rychlé kurýrní
služby přibližně před dvěma lety, ale
naplno tento byznys rozjelo až loni
po rozšíření nákazy koronavirem.
A vysoké investice do vývoje, kvůli
kterým až na výjimky firma nedosa‑
hovala zisku, se nyní začaly vyplácet.
Na rozdíl třeba od Uberu, který
přiděluje řidičům zakázky, je systém
Liftaga postavený na aukci. Taxikáři
nabízejí přes aplikaci cenu a zákazníci si podle toho vybírají vůz.
U doručení zásilek vybírá z kurýrů
počítač. Řidiči přitom vidí v aplikaci
přednastavené cenové rozpětí, aby se
mohli rychle zorientovat a jednoduše
se aukce zúčastnit. Cena je v tako‑
vém rozmezí, aby se řidiči vyplatilo
pro osobu nebo zásilku dojet. Pokud
je od bodu přistavení daleko, může
nabídnout i vyšší cenu, která mu
vykompenzuje vyšší náklady.
Podle Krátkého někteří taxikáři
stále vozí jen lidi, firma se ale snaží,
aby bylo co nejvíce řidičů univerzál‑
ních a brali si i doručení balíků nebo
jídel z restaurací. „Řidič se standardním vozem zvyšuje svoje příjmy, pokud přepravu lidí doplňuje o přepravu věcí,“ tvrdí šéf start‑upu. A argumentuje tím, že špička v přepravě
osob je v jiný čas než doručování jídla
nebo balíků.
Podle analýzy, kterou před dvěma
lety na základě dat poskytnutých
Liftagem a Alzou zpracoval praž‑
ský Institut plánování a rozvoje, se
zásilky nejvíc vozí ráno, taxíky jsou zase nejvytíženější pozdě večer.
Během dne pak jsou oba typy přeprav na průměrné úrovni. Ze studie
tedy vyplynulo, že propojení převozu
osob a zásilek může přispět k lepší‑
mu vytížení profesionálních řidičů
a tím i ke snížení narůstajících počtů
aut ve městech.
Aby řidiči během dne plynule
přecházeli mezi různými typy přeprav, snaží se jim vývojáři v aplikaci
co nejjednodušeji zobrazit pravidla,
která mají dopravci dodržovat. Například u přepravy osob, jak dlouho
mají čekat na zákazníka nebo jak
při doručování zásilky ověřit, že ji
předávají správné osobě.
Aplikace navíc zahrnuje i navigaci
nebo plánování tras či nástroje pro
jednoduché anonymní spojení se
zákazníkem. V zákaznické verzi aplikace zase lze kombinovat objednání
taxi s posíláním nebo svozem zásilek
či se sledováním doručení zásilek
z e‑shopů. Jak vysvětluje Krátký,
zavést všechny tyto detaily do jedné
platformy tak, aby byly pochopitelné,
vyžaduje vysoké investice.
Hlavní část systému už je hotová,
jeho vývoj ale zdaleka nekončí.
Platformu Liftaga dnes vedle jednotlivých řidičů využívají i dopravci s menšími flotilami aut, kteří
tak nemusí hledat vlastní zakázky.
Vývojáři start‑upu už ale pracují
i na zapojení větších distribučních
firem, které mají vlastní doručovací
auta. Jezdí jen část dne a zbytek
času se budou moct zapojit do rozvozu dalších zásilek přes Liftago.
„Chceme být komplexní přepravní platforma a síť, přes kterou se
bude vozit všechno a všechno bude
možné objednat na jednom místě,“
plánuje Krátký.