Známe zákazníky a známe produkty. Řešíme, jak tyto znalosti propojit.

Petr Bednařík
Petr Bednařík byl typický matematik, který chtěl pracovat schovaný ve sklepě. Pak mu ale došlo, že by odtud mohl jen velmi málo ovlivňovat dopad výsledků své práce.

Petr Bednařík, DataSentics

Hledá‑li někdo na internetu například novou lednici či myčku, reklama na nejrůznější domácí spotřebiče ho pak v internetovém prohlížeči pronásleduje ještě několik týdnů. Nejde o nic neobvyklého, prakticky každý člověk pohybující se v on‑line světě se s tím pravidelně setkává. Málokdo si ovšem už všimne, jak je reklama stále více šita na míru. Že prémiové značky jsou nabízeny těm, kdo je preferují, a naopak produkty v akci těm, kteří bez slev nenakupují. K tomu ještě e‑shop sám zákazníkovi během vyplňování objednávky nenápadně připomene, že mu dochází prací prášek nebo že jeho děti budou mít narozeniny. Ani nepostřehne, že vlastně ani nebyl jeho nápad nakoupit vše najednou. Z e‑shopu tak odchází s dobrým pocitem, kolik toho během chvíle vyřešil. V principu jde o to, co nejrychleji spárovat poptávku s nabídkou. Právě tím se již pět let zabývá firma DataSentics Petra Bednaříka, další z top lídrů digitální transformace, které ve spolupráci s týdeníkem Ekonom vyhlásila Asociace komunikačních agentur. Místo v žebříčku získala díky tomu, že velkým firmám pomáhá s digitální transformací.

Ze sklepa ovlivňovat svět nejde

Petr Bednařík studoval jadernou fyziku a pojistnou matematiku a původně chtěl podle svých slov bádat schovaný někde ve sklepní laboratoři. „Pak mi ale došlo, že bych odtud mohl jen velmi málo ovlivňovat dopad výsledků své práce. Už na škole mě napadlo, že by bylo dobré vnést matematické poznatky do obchodu, tušil jsem, že skončím u byznysu s daty,“ komentuje své začátky Bednařík, který po absolvování matematicko‑fyzikální fakulty nastoupil do analytického týmu pora‑ denské společnosti Deloitte. Zde strávil na různých pozicích deset let. Pak, téměř před pěti lety, založil DataSentics, firmu plnou matematiků, vývojářů a expertů na umělou inteligenci. Nejprve z množství dat vytvářeli analýzy zákaznického chování, pak začali systémy automatizující práci s daty předávat klientům. Pro kaž‑ dého stavěli systém zvlášť, pak ale přišli na to, že může fungovat několika firmám z jednoho segmentu, stačí ho jen modifikovat podle konkrétních potřeb. Poslední změnou ve služ‑ bách DataSentics je podpora klientů v oblasti hledání nových obchodních příležitostí, což rozšířilo zaměstnaneckou základnu o lidi z oblasti obchodu, marketingu a znalosti trhu. Pandemie covidu znamenala pro mnoho IT firem velkou příležitost pro růst. Stejně tomu bylo v DataSentics. Poptávku po službách zesílili jak stáva‑ jící klienti, tak zároveň přibylo i mnoho nových. Počet zaměstnanců se z padesáti zvýšil na sto a firma v loňském roce dosáhla obratu 80 milionů korun, což je oproti roku 2019 dvojnásobek. Letos očekává DataSentics zvýšení obratu na 120 milionů korun.

Klub pro fanoušky fotbalu

Firma Petra Bednaříka zatím nepřijala žádnou investici. „Dosud jsme žádnou nepotřebovali, do budoucna ji ovšem nevylučuji. Možná se k tomu odhodláme s chystanou expanzí do zahraničí, pokud budu mít pocit, že nás brzdí nedostatek kapitálu,“ říká Bednařík, jehož DataSentics už pro zahraniční klienty částečně pracuje. Například pro klub fanoušků britského fotbalového týmu Manchester United. Ten má více než 12 milionů členů, z nichž většina nikdy nenavštíví jejich stadion ani žádné utkání osobně. DataSentics pro ně vytváří na základě dění v klubu speciální mediální obsah a personalizuje ho tak, aby měli lidé v Asii stejně jako v Česku pocit, že jsou součástí dění v klubu.
Cílem firmy je především pomoct velkým společnostem přenést své služby a komunikaci do digitálního světa. Jedná se zpravidla o firmy, které tradičně pro práci se zákazníky využívaly osobních poradců nebo prodejců a jejichž práce se nyní stále více přesouvá do on‑linu. Zaměřuje se především na banky a e‑commerce firmy, zejména ty velké, jež mají k dispozici obrovské objemy informací o svých zákaznících. Mezi největší klienty DataSentics patří Česká spořitelna, Moneta Money Bank, Mall.cz nebo Nestlé. „Nejde o to, oslovovat zákazníky našich klientů jen v digitálním světě, ale vytvářet kombinaci oslovení – jak v on‑line, tak off‑line kanálech,“ říká Bednařík. „Je mnohem náročnější vytvořit mix on‑line a off‑line komunikace než komunikovat s lidmi jen čistě v on‑line prostředí. Vyžaduje to totiž velkou trpělivost a extrémně vysokou míru spolupráce mezi odděleními a týmy u klienta,“ uvádí Bednařík.
Nastartovat takovou spolupráci uvnitř podniku je podle Bednaříka jedno z největších úskalí digitální transformace firmy. „Často jsme my s našimi systémy ti, kdo do společnosti přináší první prvek digitální transformace.“ Podnik v tu chvíli čeká řada změn, které se musí odehrát, aby se systém mohl efektivně používat. „Ve firmě se musí najít někdo, kdo tvorbu platformy pro automatizaci marketingových procesů zaštítí. A ten se mnohdy hledá těžko, protože lidé nejsou zvyklí přijímat úkoly nad rámec svých povinností, vystupovat ze svých komfortních zón a umět obratem začít pracovat jinak,“ říká Bednařík.
Zadruhé je potřeba upravit procesy, tudíž na jiný způsob práce musí postupně přejít všichni. To předpokládá určitou míru flexibility a schopnost pracovat se změnou, což je podstata takzvaného agilního řízení, které je podle Bednaříka klíčem k celé digitální transformaci. Aby se dokázaly změnit procesy, je potřeba se zaměřit na produkt a jeho postupný vývoj a opustit projektový způsob práce, který pracuje s pevně stanoveným plánem a cílem. „To pak potřebuje zpravidla i jiný typ lidí, takže přechod na agilitu v podstatě často provází obměna týmu, ne každý je schopen pracovat jinak,“ podotýká Bednařík, jenž má zkušenost s agilním řízením u jednoho z největších klientů České spořitelny.
Digitální transformace je zásadní strategická změna, která musí mít podporu vedení. „Ale vedení není často tím hlavním iniciátorem,“ poznamená Bednařík. Do firem ji podle něj přinášejí manažeři na úrovni pod nejvyšším vedením, to jsou ty první kontakty DataSentics ve firmách. „Nadchneme je vždy, pak je ale dlouhá cesta k tomu, abychom začali na automatizaci práce s daty pracovat,“ sděluje Bednařík. „Firmy, než investici do automatizace schválí, potřebují zpravidla posvětit záměr studií nějaké poradenské společnosti. Ta investici nakonec vždy doporučí,“ popisuje zkušenost téměř z každého podniku, s nímž Bednaříkova DataSentics kdy pracovala.
×