Ráže, puškohled, spoušť. Zbraň si navolíte on‑line.

Petr Pištělák, obchodní ředitel České zbrojovky z Uherského Brodu, vedl tým, který vyvinul unikátní konfigurátor zbraní.

Petr Pištělák, Česká zbrojovka

Připomíná to počítačovou hru. Kliknutím na monitoru se vybírají zvolené komponenty zbraně: ráže, zásobník či zaměřovač. Zvolit skrze webové rozhraní lze i ovládací prvky nebo barevné provedení. Výběr je však reálný: z hlavně budou létat skutečné projektily. Digitální konfigurátor zbraní vyvinutý Českou zbrojovkou z Uherského Brodu umožňuje do detailu si navolit a objednat zvolenou pistoli či pušku. „Nikdo z našich konkurentů nic podobného nemá,“ říká obchodní ředitel firmy Petr Pištělák. „Dopředu si tak poskládáte i naprosto jedinečnou zbraň, my ji pak vyrobíme."
Právě Petr Pištělák vedl tým, který konfigurátor vyvinul. Nástroj zaujal a obchodní ředitel zbrojovky byl letos oceněn jako jeden z top lídrů digitální transformace v Česku. Výběr každoročně sestavuje sekce Business Transformation Club & Award v rámci české Asociace komunikačních agentur. „Ocenění mě hodně překvapilo, informační technologie jsou pro nás jen prostředek, primárně se zabýváme lehkým strojírenstvím,“ uvedl k získání ceny Pištělák. Porota ocenila právě průnik moderní digitalizace s tradičním průmyslovým odvětvím. Na vývoji se v rámci zbrojovky podílela dvacítka lidí a dvě externí agentury. Šlo to rychle. Doba od schválení záměru do ukončení příprav zabrala tři měsíce, za dalších necelých šest měsíců byl konfigurátor spuštěn. Nejprve v Česku, kde funguje již půldruhého roku. Nyní ho firma rozšiřuje do dalších evropských zemí.
Projekt vyšel na jednotky milionů korun a tým postupoval cestou takzvaných vývojových spurtů, způsobu práce na projektech obvyklých zejména v IT firmách. „Vývoj a postavení konfigurátoru jsme založili na úpravě již vyzkoušeného rozhraní ITom,“ upřesňuje Pištělák. „Neměli jsme strach z experimentů, celý tým pracoval s nadšením a získali jsme obrovskou podporu vedení firmy,“ vypočítává obchodní ředitel.

Puška či pistole nebude nebezpečná

Klíčovým parametrem konfigurátoru je uživatelská vstřícnost vůči zákazníkovi. Zbraň je možné si sestrojit a „ohmatat“ digitálně, zájemce tak okamžitě vidí poskládaný výsledek i možnosti k výběru dalších doplňků. To se osvědčilo i v době covidových omezení. Nástroj navíc nedovolí nepovolenou konfiguraci, pistole či puška se tak pro uživatele nestane nebezpečnou. „U ruční střelné zbraně jde o to, zkrotit v kratičkém časovém úseku energii pětsetkrát větší než při jednom cyklu spalovacího motoru, a to jen kousek od tváře střelce,“ uvádí Petr Pištělák. Česká zbrojovka se při tvorbě konfigurátoru inspirovala u světových automobilek či výrobců motocyklů. Ani jeden z velkých producentů ručních palných zbraní, jakými jsou například rakouský Glock, italská Beretta, americký Smith & Wesson či švýcarsko‑německý Sig Sauer, nic podobného nepoužívá.

V USA teď není konfigurátoru třeba

Ve Spojených státech, klíčovém světovém trhu, firma s uvedením konfigurátoru nepospíchá. „Tam to není priorita, prodej je na historických maximech, co přivezeme, to prodáme,“ vysvětluje Pištělák. Obří poptávku po zbraních v USA táhne zejména zvyšující se polarizace společnosti, jak v důsledku vlády exprezidenta Donalda Trumpa, rostoucího rasového napětí, tak i sílící vlny imigrantů ze zemí Latinské Ameriky. Česká zbrojovka navíc v zemi nedávno koupila tradičního amerického výrobce ručních palných zbraní – firmu Colt. Investice do konfigurátoru se podle Pištěláka firmě zaplatila již po pouhém roce od spuštění. Zákazník si sice zbraň koupit přímo nemůže, ale přes konfigurátor si ji může objednat. Většinou zaplatí třetinu částky jako zálohu. Do ruky ji pak dostane v prodejně. Konfigurátor slouží jako nabídkový kanál nejen pro koncové uživatele, ale firma díky němu může lépe nabízet zboží i profesionálním složkám, například armádě či policii. Zájemci si mohou digitálně vyzkoušet veškeré varianty a nastavení.

Zbraně mají elektronická dvojčata

Samotný konfigurátor je nicméně jen jednou z dílčích složek procesu digitalizace, kterou tuzemská zbrojovka prochází. Podle Pištěláka je pro výrobce klíčová zejména digitalizace u designování zbraní. „Dříve se muselo hodně zkoušet, dnes má u nás zbraň při vývoji elektronické dvojče, a počítač tak ukáže její slabá místa. To má i obrovský přínos v úspoře nákladů,“ vysvětluje. Podnik pokročil i v digitalizaci řízení výroby. Počítače na základě sběru dat ze senzorů analyzují a dopředu upozorňují na možné problémy spojené s výrobními procesy. „Diagnostiku máme na všech stupních výroby, snažíme se co nejvíce předcházet různým výpadkům, jen tak se nám daří na poměrně malém prostoru v Uherském Brodě vyrábět několik set tisíc kusů zbraní ročně,“ uvádí Petr Pištělák.

Obchodní ředitel je vyučený puškař

Petr Pištělák, který měl vývoj konfigurátoru na starosti, vystudoval strojní inženýrství a dříve pracoval i pro firmy Procter & Gamble či Home Credit. Ještě před nástupem do České zbrojovky se vyučil puškařem, přímo na škole sídlící v areálu uherskobrodské zbrojovky. „Střelba, zejména ta obranná, je můj velký koníček,“ doplňuje Pištělák
×