Popisky na e‑shop udělá počítač lépe než člověk

petra plemlova_photo
Petra Plemlová má ráda matematiku a technologie, sama začala psát aplikace pro svoji textilní firmu.

Petra Plemlová, Unuodesign

Čtyřnásobná matka Petra Plemlová během poslední mateřské dovolené musela kvůli onemocnění manžela ze dne na den sama zajistit obživu pro celou rodinu. Potřebovala měsíčně 15 tisíc korun na splátku hypotéky. Začala šít, potom prodávat látky a nyní po sedmi letech její firma Unuo ročně vyrobí 70 milionů kusů dětského oblečení. Látky vyváží do sedmi zemí a letos počítá s obratem ve výši 150 milionů korun. Zaměstnává sto lidí. Za růst firmy vděčí rozhodnutí odstěhovat ji z Prahy do Tábora a především v podnikání maximálně využít vlastní technologie. V případě společnosti Unuo to znamená automatizaci skladů, nákupu zboží či tvorby obsahu na e‑shopu. Na vývoji programů, které na to firma využívá, se přímo podílí Plemlová. Původní profesí je sice učitelka v mateřské škole, ale odmala měla ráda matematiku a technologie. Studovat je nešla, protože je těžký dyslektik. Dostala se k nim tak až ve vlastním podniku.

Spoleh na technologie ne na člověka

Začátky firmy Unuo spočívaly v tom, že všechno, co šlo, zapisovala Plemlová do Excelu. Za nezbytné to začala považovat v momentě, kdy si jeden z prvních zaměstnanců nepamatoval, co včera objednával. Že začne programovat, se rozhodla poté, co si programátor za přidání nové funkce do e‑shopu řekl o pět tisíc korun. Učila se doma po internetu a bez kurzů. Prvních pár let programy pro firmu psala sama. „Pak jsem si ale najala programátora. Narazila jsem na strop toho, co se dokážu naučit. Potřebovala jsem určitou pokročilost,“ říká podnikatelka, jež je stále iniciátorkou technologického rozvoje firmy. Jedním z hlavních nástrojů, které Unuo využívá, je vlastní aplikace Picki, jež automatizuje všechny procesy ve skladu. Díky ní firma ušetří pracovní místa. „Při ročním obratu přibližně 30 milionů korun jsme měli ve skladu stejný počet zaměstnanců jako nyní při obratu kolem 150 milionů,“ říká podnikatelka, jejíž smysl pro technologie lze ilustrovat na jejím vztahu k tak obyčejným kancelářským věcem, jako je papír a tužka: „Když u nás vidím někoho, jak nese papír s poznámkami, cítím průšvih. Hrozí, že se informace ztratí. Takže u nás se pracuje se čtečkami,“ tvrdí Plemlová.

Texty e‑shopu píše robot

Automatizaci používá Unuo vedle skladu i v e‑shopu, firma ho má nyní v sedmi jazykových verzích. „V každé mutaci se automaticky tvoří produktové karty, proto jsem vytvořila vlastní databázové řešení. Díky jedné takové automatizaci jsme zkrátili čas na výrobu produktové karty na e‑shop ze tří hodin na 30 minut,“ říká Plemlová. Všechny texty o produktech na e‑shopu vytváří robot. U látek se řeší vždy tři parametry – šíře, složení a gramáž. Podle nich se pak skládá text na základě algoritmů typu: když látka obsahuje elastanu od tolika do tolika procent, hodí se na takový a takový druh oděvů. Robot automaticky složí větu: „Látka je vhodná na legíny.“ „Najít člověka, který dokáže popsat látku, se ukázalo jako velký problém,“ svěřuje se Plemlová. „Automatizace je tedy velkým ulehčením. Texty pro ostatní jazyky nepřekládáme, děje se to také automaticky,“ říká Plemlová a dále uvádí, že novinkou na jejím e‑shopu je i to, že veškeré „fotografie“ zboží vznikají přímo v počítači bez zásahu fotografa či grafika. „Všechny tyto a milion dalších maličkostí nám pomáhají držet kladný hospodářský výsledek a růst,“ říká Plemlová. Vše, co v IT oddělení Unua vznikne, firma prodává dál, aby zúročila náklady na vývoj. Základ budoucího byznysu v tom ale Plemlová nevidí: „Prodávat aplikace je velmi náročné a obdivuju všechny, kteří to dělají. Je to mnohem složitější než prodávat látky. Každý zákazník má úplně jiné potřeby a má v úplně jiném stavu svá data a systémy, takže je velmi komplikované aplikaci ve firmě implementovat,“ říká Plemlová, která toto podnikání nechce rozvíjet víc, protože příprava je dost náročná na to, jak laciná je aplikace – stojí pár tisíc korun. „Dělám to kvůli tomu, že nám to pomůže pokrýt náklady na vývoj aplikací,“ popisuje manažerka, která prodala už stovky aplikací. Vývoj nástrojů považuje za klíčový, i kdyby nová technologie přinesla jen drobné zvýšení tržeb.

Firma datově řízená

Plemlová má ráda čísla a díky digitalizaci všech možných složek práce má firma obrovské množství dat. To jí umožnilo zpřesnit řízení firmy. „Přináší nám to statisíce i miliony na úsporách, které nám pomáhají růst,“ říká Plemlová, jejíž byznysový plán je zvýšení tržeb letos o více než 50 procent. „Mzdové náklady se nám zvýší přibližně o 10 procent a očekáváme i o desítky procent vyšší hospodářský výsledek.“

Digitalizovat lidi

Aby byla digitální transformace efektivní a vůbec možná, musí změnou myšlení a práce projít každý ve firmě – od expedientek až po švadlenky a účetní. Podnikatelka je sama školí především v Excelu a zkouší i jejich znalosti. „Dnes sami zaměstnanci přicházejí s návrhy na zlepšení, díky nim se naše firma mění z mechanického strojku na digitální,” říká Plemlová. V zavádění technologií nevidí Plemlová žádnou překážku, vysvětluje to celému týmu tak, že to není něco navíc, něco nehmatatelně futuristického, drahého a komplikovaného. „Je to způsob myšlení,“ říká podnikatelka. „Žiju ve své bublině představ o tom, jak se dá podnikání digitalizovat. Přijdu do restaurace a divím se, že stále ještě někdo platí číšníka za to, že mi odnese papírový jídelní lístek,“ říká Plemlová a pokračuje: „Moje restaurace snů by vypadala tak, že se kouknete do mobilu a vidíte, kolik mají volných míst, zamluvíte si stůl a rovnou si objednáte a zaplatíte jídlo. Když přijdete, máte ho na stole. To je rychlost obrátky, která vás uživí,“ popisuje Plemlová svoji představu.
×